Böcker

F. A. Boltzius En svensk Wigglesworth eller en ärlig bedragare?

av Madeleine Wallgren

F. A. Boltzius En svensk Wigglesworth eller en ärlig bedragare?
av Madeleine Wallgren

Sveriges mest kända helandeförkunnare!

Fredrik August Boltzius (1836-1910) var en enkel svensk man som blev använd i Guds helandetjänst i en utsträckning vi hittills sällan skådat. Sjuka från många länder kom för att bli botade. Under en period var han den mest omskrivna personen i svensk press.

Författaren skildrar hans liv och verksamhet från att vara resande i skrothandel till att betjäna alla samhällsklasser med helande – inklusive kungahuset.

Hans kompromisslösa tro på Guds löften om helande för alla sjukdomar kritiserades av många, men trots otrosanden över Sverige fick han se många underbara helandemirakler.

Madeleine Wallgren ger en analys av hans framgångar såväl som hans misslyckanden.

Detta är en bok för den som vill lära sig mer om helande i Guds rike.

Madeleine Wallgren har med denna sin studie av F. Boltzius gjort vad jag bedömer den första vetenskapligt grundade undersökningen av en svensk helandetjänst och den förtjänar ett gott mottagande.

Carl-Erik Sahlberg, teol dr i kyrkohistoria och f d direktor i S:ta Clara kyrka och docent i kyrkohistoria vid Uppsala universitet.

Utdrag ur Stävares recension:

Ett viktigt avsnitt i Wallgrens bok är analysen av den teologi som Boltzius stod för, och som bestämde hans attityd gentemot de hjälpsökande sjuka människor som kom till honom. Boltzius krävde tro från den hjälpsökandes sida, och de uteblivna helandena förklarades oftast utifrån just frånvaron av nödvändig tro hos denne. Många sårades djupt då Boltzius på ett brutalt och buffligt sätt anklagade de sjuka för bristande tro. Boltzius prioriterade anseendet för sin helandetjänst framför empatin för de nödlidande människorna, konstate-rar Wallgren. Wallgrens analys är saklig och kunnig. Jämförelsen mellan Boltzius och den brittiske ”helbrägdagöraren” Smith Wiggleswoth (1859-1947) är informativ och meningsfull. Den kritik som framförs mot Boltzius är välgrundad, och den framförs med respekt och personligt engagemang. Wallgren har egen erfarenhet av bönetjänst för helande av sjuka.

Boken är välskriven, lättläst och ytterst seriös. Wallgren är akademiskt skolad och skriver enligt vetenskapligt vedertagna kriterier.  De många citaten beläggs med källhänvisningar i varje enskilt fall. Notapparaten omfattar närmare 400 belägg. Boken omfattar 289 sidor.

Nils-Eije Stävare Teol Dr och lekmannapredikant i Säffle EFS-Missionsförening

Vingårdens förlag ISBN 978-91-89481-54-1

289 sidor. Inbunden, hårda pärmar.

Läs mera...





Maria Woodworth-Etter - med apostelns kännetecken

Maria Woodworth-Etter - med apostelns kännetecken

av Madeleine Wallgren

Utdrag från förordet av Roland Wolst:
Denna bok är i sanning en enda stor utmaning från början till slut!
Du håller just nu dynamit i din hand, andlig dynamit med en oerhörd sprängkraft. Den kan förvandla både ditt och många andras liv. …
Det är uppenbart att kristenheten har förlorat det som präglade den första kristna tiden både i kraft och den helige Andes närvaro och överbevisning….
Äntligen har en väl genomarbetad bok givits ut på svenska som med största tydlighet visar på att det som gått förlorat är möjligt att återerövra för vår tid. Vägen till väckelse, helande och Gudsuppenbarelse av det äkta slaget.
En bok full av gripande autentiska exempel på Guds oerhörda och obegränsade kraft och makt. Det är sällan man läser något som berör så djupt och som föder en sådan djup längtan!
Maria Woodworh-Etters överlåtna liv föder hopp för alla dem som inte gett upp hoppet om en ”ny tid” för Guds rikes synliggörande i vårt land.
Maria är ett levande exempel på en person som ”dör från sitt eget jag” och därmed får Guds favör att bli ett mäktigt redskap i den levande Gudens hand.
Boken är ett välkommet svar på mångas längtan, men också ett avklädande av den ”föreningskristendom” som i vår tid förlorat både udd och kraft. …
Det som Bibeln så tydligt framhåller, att när det rena gudsordet predikas med kraft skall det också efterföljas av under och tecken, vilket tydliggörs i sanning genom bokens många exempel.
Bokens innehåll blir också en uppgörelse med allt det i den kristna kyrkan som ”bär på ett sken av Gudsfruktan” men av olika anledningar ” inte vill veta av dess kraft”.
De många helanden som redovisas för läsaren av alla slags sjukdomar och krämpor, oftast med omedelbart resultat inför många människors åsyn som relaterade till en helöverlåten tjänarinnas frimodighet och tro, väcker den djupaste beröring och respekt. ….
Boken beskriver också märkliga yttringar som sker när Guds kraft möter oss mänskliga varelser, yttringar som för vissa säkert kommer att framstå som högst märkliga och kanske främmande. Jesu egna ord ”av frukten känner ni trädet” blir dock här i högsta grad användbara och vägledande.
Maria Woodworh-Etters liv och tjänst, som den här boken så ingående beskriver, borde enligt min mening, sätta standarden för vad vi är i akut behov i den kristna kyrkan idag, beträffande frälsning och helanden, tecken och under. Något som är helt i linje med Jesus egna löften, nämligen ”det som skulle följa dem som tror”.
Boken föder i sanning tro, Guds egen tro…den enda tro vi är i akut behov av i nuläget. Men den föder också ett inre rop efter det som skulle förändra ett helt land om det fick upplevas och manifesteras.
Boken visar också på det motstånd som reser sig genom människor, både troende och icke troende, när en människa reservationslöst ger sig till Gud och hans egna syften.
Personligen är jag övertygad om, att denna bok har en förutsättning att förvandla människors liv på djupet, bli till en vändpunkt i mångas liv. …. Det är denna förlorade kraft, som boken i motsats till vår situation, så tydligt levandegör och bekräftar, Guds egen mäktiga kraft, som nu måste återerövras i vår egen tid.
Denna kraft som så många människor just nu är i akut behov av att få se manifesterad och verksam, till frälsning, helande och upprättelse.
Maria Woodworth-Etter uppmuntrar också i boken, just oss, att söka mer kraft från Gud till att göra de mirakelgärningar som Jesus sade att de troende skulle göra i hans namn.
Men i likhet med Maria tycks en ”egen dödsprocess” då vara en förutsättning för att få bli dessa ”vår tids redskap” till frälsning, helande och räddning för många sökande, sjuka och trasiga människor. Priset är nog i högsta grad värt att betala!
Roland Wolst
Grundare till Team Med Uppdrag (TMU) 1982 tillika
grundare till ”Naemihemmet – Guds eget bönehus”, 2017.

Boken om Maria Woodworth-Etters liv och tjänst är bland det mest fascinerande jag har läst på länge!
Maria Woodworth-Etter var pionjär vid en tid då kvinnor inte fick predika, inte hade rösträtt, och litet tillspetsat ansågs vara på rymmen om de var mer än tre meter från spisen. Guds kallelse på Marias liv och hennes kärlek till Jesus var dock så stark att etablissemangets lagar och traditioner inte kunde tillåtas hålla henne tillbaka. Hon mötte oerhörda svårigheter och tog sig genom dem i den helige Andes kraft. Roberts Liardon skriver om Maria på sidan 12 i sin bok Guds Generaler: ”Inte sedan Apostlagärningarnas tid har det funnits en mäktigare kanal för Guds Andes manifestationer än Maria Woodworth-Etter.”
Madeleine har översatt kortare avsnitt av flera källor, bland annat Marias egen bok ”Diary of Signs and Wonders”, där vi får ta del av hennes dagboksredo­görelser. Marias berättelse varvas med Madeleines egna kommentarer. Urvalet av texter, kombinerat med Madeleines lättflytande prosa gör att boken är svår att lägga ifrån sig.
En mycket spännande och tankeväckande läsning, som förtjänar stor spridning!
Annchristine Kron

Maria Woodworth-Etter (1844-1924) upplevde redan som 13-åring kallelsen att vinna de förlorade för Kristus, men omständigheterna, bland annat att hon var kvinna, höll henne tillbaka under många år. Väl i tjänst, följdes hennes förkunnelse redan från första dagen av ovanliga manifestationer av Andens kraft. Människor kom i trans och såg himlen, helvetet och framtidssyner.
Tusentals greps av syndanöd och verkliga omvändelser skedde, ofta åtföljda av dopet i den helige Ande. Ibland kom människor i hänryckning i sina hem, och syndanöd kom även över dem som inte ens besökte mötena.
Tidvis var Guds härlighetsmoln synligt i mötena, och då kunde ingen stå upp.
Gud ledde henne till platser där det saknades kristen verksamhet eller där församlingen var avfällig. Hon mötte motstånd från alla håll. Hårdbarkade ligister kastade stenar på henne. Troende kunde bekämpa henne. Men hon backade aldrig från Guds tilltal.
Snart började helt otroliga helanden äga rum. Alla slags sjukdomar, väl bevittnade och dokumenterade, botades övernaturligt.
Hennes tält med 8000 sittplatser fylldes vart hon än kom, och alla fick ändå inte plats.
Möt en kvinna som var helt överlåten till Herren! Också när hon under sina allra sista år på jorden led av kroppslig svaghet, verkade Guds Ande mäktigt i hennes möten.
En tidningsreporter skrev om syster Etter:
”Hon agerar som en stråtrövare som angriper sitt byte. Genom något slags övernaturlig kraft slår hon dem medvetslösa när de inte väntar sig det, och medan de ligger där, tar hon vattenpumpen och pumpar i dem hinkvis med Guds nåd.”
Låt dig inspireras av denna kvinna, som av många anses ha förmedlat den mäktigaste pingstutgjutelsen sedan Apostlagärningarnas dagar!
Vingårdens förlag.  178 sidor. 
Förf: Madeleine Wallgren

Tidens fullbordan av Peter och Madeleine Wallgren


På 400-talet fick läran om eviga helvetesstraff fotfäste i kyrkan. Men om vi granskar Bibeln utifrån grundtexten finner vi en helt annan beskrivning av Guds kärlek. Vi ska jämföra Bibeln med det numera mycket omfattande materialet av nära-döden-upplevelser. Vi ska också se hur de tidigaste kyrkofäderna före Augustinus uppfattade Guds domar som kärleksfull fostran och upprättelse.

Vill du veta om Gud kommer att lyckas med sin plan att själv bli allt i alla?
Vi studerar Bibelns profe­tiska förebilder som pus­sel­bitar i tidsåldrarnas syf­ten och mål och ser att allt ska sluta i en fantastisk final.
Vi nagelfar vinklade över­sätt­ningar som grundas på teologers felaktiga gudsbild. Genom att noggrant granska grundtexterna får vi en ny och annorlunda uppfattning om evigheten som inte grundar sig på lösa spekulationer utan på Skriften själv.

Detta är tveklöst den hittills mest omfattande studien i ämnet på svenska - en hoppets och glädjens bok som öppnar nya perspektiv på bibelläsning, mission och evange­lisation.

Ingvar Hörnvall:

Vi är många som präglas av fruktan om vad slutet av denna tidsålder ska innebära. Detta beror oftast på att vi har präglats av en felaktig undervisning. Vi uppmanas dock i ordet att lyfta på våra huvuden när vår förlossning nalkas. Så detta innebär ju faktiskt att framtiden är både spännande, intressant och faktiskt helt underbar.
Jag vill därför uppmana dig att låta dina ögon smörjas med salva, så att du kan se med nya ögon på vad framtiden har att bjuda på.
Jag har inte hunnit läsa boken klart ännu, men vill redan nu rekommendera den. Hela mitt hjärta längtar efter mer av denna undervisning.
För att klara av att läsa denna bok så måste man låta alla tidigare tankesystem rasa, så läs den öppenhjärtigt, med nyfikenhet och kom ihåg att du har rätten att pröva allt.
Den är i många stycken omtumlande och förändrar många av de tidigare föreställningar just jag har haft, men frukta inte utan läs. Den är kanonbra! /IngvarBetyg:
  [5 av 5 stjärnor!]

Stanley Sjöberg:

”Jag är imponerad av er djupa förankring i noga studier i Bibeln som helhet, med beundransvärd förmåga att tränga in i grundtextens innebörd och komplettera med citat från kända och okända teologer genom historien.
Det ger förtroende och styrka i beskrivningen om försoningens räckvidd och djup utifrån löftet om en total upprättelse till frälsning för alla människor och hela skapelsen som då inte slutar i kaos, utan blir efter alla kriser den fullkomliga verklighet Gud syftade till från början.”

Bente Jarl:


"Vilket djupgående arbete ni har gjort! Vilket engagemang! Vilken klarsyn! Verkligt imponerande! Min första tanke när jag lästa boken var: Varför har inte fler upptäckt samma saker?
Den största orsaken tror jag är att traditionens rötter är så rotfasta att det skall mycket till att ändra människors vanetänk. Det som verkar vara nytt kan inte vara sant, och inom kristna kretsar fruktar man för allt som man associerar till villoläror. Mitt motto, mitt livs röda tråd och vägledning har alltid varit att ha kärlek till sanningen. Så för alla som har samma önskan och vågar följa den helige Andes ledning borde denna bok vara en trovärdig kompass.
Jag började läsa både med nyfikenhet och med entusiasm och tyckte att den var lättläst med tanke på de svåra ämnen som avhandlas. Det blev en hel del aha och så-är-det-upplevelser!
För att vara en bok innehållande ”ej-mjölkmat,” är den som helhet mycket lättläst, inspirerande, uppmuntrande och framför allt klargörande där man haft sina frågor. Många krokiga saker blir räta!"
Se gärna videoundervisningen "Vad händer efter döden?" på Vinpressen - vingarden.org/press.  

Äger vi en fri vilja eller äger Gud oss? av teol dr Stephen Jones

Utifrån Skriften är det uppenbart att Gud vill att alla människor ska bli frälsta. Men hur ska detta kunna ske utan att Gud gör våld på människans fria vilja? Teol dr Stephen E Jones gedigna utbildning parad med ett stort beroende av den helige Ande gör hans många skrifter läsvärda. Boken ”Äger vi en fri vilja eller äger Gud oss?” handlar om vår förmodade fria vilja. Men hur fri är den egentligen? Och hur går den ihop med skriftställen som talar om att Gud förhärdade Faraos hjärta och under en period förblindade egendomsfolkets ögon och förstockade deras hjärtan? Paulus säger att Gud är ”barmhärtig mot vem han vill och vem han vill förhärdar han”, Rom 9:18. Hur går detta ihop med vår fria vilja? Eller handlar det kanske om något helt annat? 

Denna fråga har stötts och blötts genom århundraden. Vi kan urskilja två huvudströmningar, nämligen den med Martin Luther samtida reformatorn John Calvins respektive den nederländske teologen Jacobus Arminius uppfattning. Calivn menade att en människa är förutbestämd till frälsning eller förtappelse redan innan hon föds. Hennes egen vilja är trälbunden. Endast så, menade han, kan Guds allmakt förklaras. Arminius menade istället att varje människa fritt kan välja att ta emot Jesus som sin Frälsare eller förkasta nådeserbjudandet. Men då sker ju detta på bekostnad av Guds allmakt, var kalvinisterna snabba att påpeka. 

När vi förstår hur det förhåller med vår viljas frihet kan vi se rättvisa och rimlighet i Guds domar på ett befriande sätt. Många svåra bibelställen blir begripliga när vi läser Stephen Jones förklaringar.



"Församlingen i profetiskt ljus" av Peter Wallgren


En fullkomlig enhet bland Jesustroende - är det verkligen möjligt? Ja! Den är redan här. Jesus bad ju inte att vi skulle ena Guds folk, utan Fadern skulle göra det. Ur innehållet:


  • Kyrkohistorien om vägen till träldom
  • Andlig prostitution - Babylons väsende
  • Syftet med att Gud tillåter splittring
  • Hur villoläror får grepp över kyrkan
  • De gömda tjänstegåvorna utanför kändiskulten
  • Jesu liknelse om den förlorade sonen tillämpad på kyrkan
  • Sann enhet råder i Guds närvaro
  • Jorden ska fyllas med Guds härlighet
  • Är församlingen en organisation?
  • En väg till befriande upptäckter 

Är helvetets plåga tidsbegränsat?



Evangeliets fullhet och de ändlösa straffen - Eller är de kanske inte eviga?
Är helvetets plågor utan slut eller kanske tidsbegränsade? Djupgående studier i de hebreiska och grekiska grundtexterna visar oss att den traditionella synen kanske inte är helt korrekt.
Erik Jakob Ekman (1842-1915) var Missionsförbundets egentlige grundare och dess förste missionsföreståndare. Ekman föddes utanför Gävle och prästvigdes 1864. Hans öppenhet för verksamhet utanför kyrkans ramar ledde till att han begärde avsked från prästämbetet 1879.

Efter att i ett par decennier grundligt studerat Skriftens lära om syndarnas straff kom han fram till att det inte utifrån Bibeln går att styrka att straffen är eviga. Men därmed inte sagt att han på något sätt förnekar straffens fruktansvärda realitet.

I denna bok, som först utkom 1903, går han utifrån noggranna studier i grundtexten igenom Bibelns lära i ämnet.


Ekman tog ingalunda lätt på frälsningsfrågan. han förnekade inte straffen. Men han kunde visa hur Guds kärleks väsen går att förena både med hans allmakt och hans vrede över synden.

Rätt uppfattning om Guds väsen är en förutsättning för att kunna älska Gud utan förbehåll. Därför tror vi att boken är värd att ges ut på nytt, nu i moderniserad språkdräkt.
Beställ eller läs mer....http://www.vingarden.org/catalog/product_info.php?products_id=843


Återerövra din första kärlek av Madeleine Wallgren


Provläs ett par kapitel här: Läsprov

Avfallet från troheten till Guds ord tilltar och kärleken till Herren Jesus Kristus svalnar. Det är hög tid att vända om!

"...du har övergett din första kärlek. Tänk därför på varifrån du har fallit och omvänd dig!" Upp 2:4-5
Detta sa Jesus till en församling som lidit mycket för Jesu skull och kunde uppvisa en hel rad meriter i sin tjänst för Gud. Men - de hade förlorat det viktigaste.

Den första kärleken är helig. Om den skyms av något kallar Herren detta för avfall. Fienden har infiltrerat Kristi kyrka med förvanskningar av gudomliga sanningar. Detta har resulterat i ett allmänt avfall. Det är dags att vända om!

Ur INNEHÅLLET:
  • Jesusväckelsen - min dörr till Jesus
  • Vår förlovningstid - att lära känna brudgummen
  • Älskar du mig mer än dessa?
  • Mariornas kärleksbevis
  • Brudens förberedelse
  • Sångernas Sång av Salomo (utläggning av Höga Visan)
  • Brudens heta längtan
  • Laodicea - församlingen som Jesus spottar ut
  • Oljan i lampan
  • Kärleken ska kallna
  • Det religiösa väsendet dödar den första kräelken
  • Försakelseteologi under luppen
  • Hur visar man kärlek till Herren?
  • Vägen tillbaka
Mjukband 146 sidor.