Försakelseteologi under luppen av Madeleine Wallgren ©
”Jag älskar Jesus så oerhört mycket. Jag måste på något sätt
få visa hur mycket!”
Utifrån en sådan längtan kan man komma att tänka på det som
betyder mest för en själv. Kanske är det just det Herren vill att man ska
försaka? Om jag offrar min längtan efter äktenskap, offrar min gitarr, min
häst, min hobby – blir det då ett
välbehagligt offer för Gud?
Vad innehåller en sådan tankegång? Är det inte
gärningsrättfärdighet i ny skepnad? Är det inte ett försök att bli mer
välbehaglig för Gud i egen kraft. Är det
inte att erbjuda Gud ett annat offer än det som redan är givet – nämligen
Kristi offerdöd?
Visst är det så! I vår iver att behaga Herren kan fienden
lura oss att ersätta Jesu försoningsdöd med egna offer.
”Men Jesus sa ju att vi skulle försaka allt, och att den som
inte lämnade allt var inte honom värdig?”
Låt oss studera dessa bibelställen lite närmare.
Jesus sade till sina lärjungar: "Om någon vill följa mig,
skall han förneka sig själv och ta sitt kors på sig och följa mig.
Den som vill bevara sitt liv skall mista det, men den som mister
sitt liv för min skull, han skall vinna det."
Matt
16:24, 25
Parallellställen hittar vi i Mark 8:34f, Luk 9:23-27; Luk
14:27
När är det
aktuellt för Jesu efterföljare att förneka sig själva, alltså avstå från sina
egna intressen?
När Herren kallar!
När lydnad blir till olydnad
Låt mig ta en bild från en hundpromenad i skogen. Opal, min
lekfulla hund, tillåts ofta springa lös och göra vad hon vill. Kommandot är
”hopp och lek!” Hon brukar då avvika från min sida och syssla med det som
intresserar henne. Hon är nu i min perfekta vilja. Men så ser jag en okänd hund
komma mot oss, och eftersom jag inte vill att hon ska försöka leka med den,
kallar jag in henne. Om hon lyder (vilket hon oftast gör) fortsätter hon att
vara i min perfekta vilja, men eftersom den okända hunden är en frestelse för
henne, är hon tvungen att förneka sig
själv. Hon avstår för min skull
från att göra det hon helst vill.
Om hon nu istället bestämde sig för att inte lyda, utan sprang iväg för att bekanta sig med den främmande
hunden hade hon inte förnekat sig själv, utan
följt sin egen lusta eller sitt ”kötts begär”. För sig själv kunde hon försvarat
det med (om nu hundar kunde resonera så vilket jag självklart inte menar att de
gör) att ”Matte sa ju ’hopp och lek’, så jag tar fasta på det och låtsas att
jag inte hörde hennes inkallning.”
Ser du nu att det som för en stund sedan var rätt och
riktigt, nu blivit olydnad (eller
synd). På samma sätt låter Gud oss njuta av vårt liv. Kanske vi har en hobby
eller någon annan sysselsättning som ger oss glädje, men som inte direkt
främjar utbredandet av hans rike. Men i samma stund som han kallar oss till en
uppgift och vi väljer att fortsätta med vårt eget, har vi lämnat hans perfekta
vilja och hamnat utanför hans fullkomliga vilja. Vi är fortfarande hans älskade
barn, men vi är inte längre mitt på krukmakarskivan (Jer 18).
Lärjungarna jobbade med sitt fiske när Jesus kallade dem att
följa honom. Hade de gjort fel yrkesval som fiskare? Nej, visst inte. Men i
samma stund som kallelsen att lämna allt och följa Jesus kom, ställdes de inför
ett val: Stanna kvar eller lämna allt.
Elisa var fullt upptagen med jordbruket och tjänade Gud i
denna uppgift. Han var utvald av Gud till Elias efterträdare. Innebar det att
han bara skulle rulla tummarna i väntan på att Elia skulle komma och hämta
honom? Nej, han var flitig i den uppgift som hade förelagts honom. Men när Elia
kallade honom att följa med, hade han lämnat Guds perfekta vilja om han stannat
kvar. Det som var Gud välbehagligt ena dagen hade kunnat bli till synd nästa
dag.
Motivet?
En annan mycket viktig fråga vi måste ställa oss när vi vill
förneka oss själva och försaka något för Gud är vårt motiv. Varför vill jag så gärna försaka det som är mig kärt? Är det
för att bli mer ”andlig”, mer välbehaglig för Gud, mera ”smord”? Eller är det
för att imponera på omgivningen – se på mig hur mycket jag försakat för Guds
rikes skull? Sistnämnda alternativ ger lätt omgivningen dåligt samvete och en
känsla av att de är sämre kristna än den store ”försakaren”.
Oavsett vilket av ovanstående motiv du har, så har de en
gemensam nämnare: Det är laggärningar och köttets försök att ersätta Jesu
försoningsverk på Golgata.
Det enda giltiga motivet till att försaka något är lydnad för Herren.
När han specifikt ber dig lämna, då är det dags att lyda. Om
Herren kallar dig att bli missionär på livstid i ett avlägset land medför det
ju att du måste skiljas från det du har kärt här hemma, din familj, dina djur
etc. Men att ”offra” din häst eller hund eller katt bara för ”försakelsens
princip” är meningslöst. I kärlekens lov står det:
Och om jag delade ut allt vad jag ägde och om jag offrade min
kropp till att brännas, men inte hade kärlek, så skulle jag ingenting vinna.
1 Kor 13:3
Under Jesusväckelsen, där jag kom till tro, var kärleken
till Jesus stor, men läromässigt fanns mycket flum. I de kretsar där jag befann
mig var det inne att försaka. Man skröt med sina försakelser, och till slut
verkade det tidvis som att den som försakat mest var den andligaste av alla.
Rena tävlingen alltså.
En i gruppen hade en dyrbar gitarr. Jag älskade att lyssna
på honom när han helt spontant satte melodier till bibelversar och
psaltarpsalmer. Det var så inspirerat av den helige Ande, och en ljuvlig Guds närvaro
följde med. Men han brottades med frågan om han skulle försaka sin gitarr. Vi
skulle ju ge bort det dyrbaraste vi hade – och i hans fall var det gitarren. Jag
vet ju inte om det var ett äkta tilltal från Herren han fick. Generellt är det
faktiskt så att man ska så ut det bästa man har för att sedan få skörda något
ännu dyrbarare. Denna undervisning fanns dock inte alls på kartan vid denna
tid. I det här fallet förnam jag (men jag kan ju ha tagit fel) en lagisk ande
bakom hans grubbel. Han gav bort sin gitarr, och frukten av denna handling blev
att vi i gruppen inte längre betjänades av hans lovsång.
I kyrkohistorien kan vi också läsa om hur betoningen på att
ge sitt liv för Jesus utvecklade sig. Den första generationens kristna fick
ofta lida martyrdöden, något som glorifierades av senare generationers troende.
Säkert var det Johannes syn om hur de som lidit martyrdöden skulle få sitta på
troner och regera med Kristus i tusen år som ökade motivationen.
"Och jag såg troner, och de som satt på dem fick rätt att döma.
Och jag såg deras själar som hade halshuggits därför att de hade vittnat om
Jesus och förkunnat Guds ord och inte hade tillbett vilddjuret och dess bild
och inte tagit emot dess märke på pannan eller handen. De levde och regerade
med Kristus i tusen år."
Upp 20:4
I vissa fall glorifierades detta så till den grad att man
medvetet sökte upp situationer där man kunde hoppas på att bli avrättad. Ingen
skulle ju få större lön än martyren. (Vi kan jämföra det med dagens muslimska
självmordsbombare. Utan löfte om högsta ära i evigheten hade nog inte så många
varit villiga att ge sitt liv på det sättet – och offrat så många andras på
köpet.)
På sätt och vis är det lättare att dö fysiskt för Herren i
unga år, än att dagligen och stundligen behöva dö bort från köttets lusta.
Paulus sa att han led
döden varje dag.
"Jag dör varje dag, så
sant som jag i Kristus Jesus, vår Herre, kan berömma mig av er, mina bröder."
1 Kor
15:31
Men trots att han ständigt var utsatt för dödsfara tog han
inte dessa tillfällen i akt för att snabbare komma till himlen. Hans mål var
inte att bli martyr och vinna ”bevisa” för Gud hur mycket han älskade honom.
Istället gjorde han ett medvetet val att stanna kvar på jorden, eftersom han
förstod att han var till större nytta för församlingen på jorden än i himlen.
"Jag dras åt båda hållen. Jag skulle vilja bryta upp och vara hos
Kristus, det vore mycket bättre.
Men för er skull är det nödvändigt att jag får leva kvar."
Fil 1:23, 24
Lurad!
Om ”försakelseteologin” genomsyrar oss på fel sätt riskerar
vi att bli ett offer för fienden. Glorifierar vi sjukdom till exempel – vilket
ofta har gjorts i kristna kretsar – öppnar det dörren för fienden. Hur då? Jo,
genom att vi gör mindre motstånd när sjukdomen klappar på dörren. Istället för
att se sjukdomen som en potentiellt dödlig fiende, tar vi emot den som en gåva
som vi tror ska förhärliga Kristus. Sjukdomen medför att vi får försaka sådant vi annars kunnat göra.
Omgivningen (om den delar denna felaktiga lära) beundrar den sjuke som bär
”sitt kors” så tålmodigt och utan att klaga. Men fiendens syfte är att stjäla
(hälsan), slakta och förgöra. När vi öppnar dörren för sjukdom kan den leda
till en för tidig död. Om vi efter bästa förmåga stänger dörren minimerar vi
den risken.
Jag skriver inte detta för att på något sätt fördöma den som
brottas med sjukdom. Vi lever i en fallen värld, och det är få som får nåden
att leva i hälsa hela livet. Men jag säger ändå detta med eftertryck, eftersom
en felaktig förkunnelse och ett glorifierande av sjukdom öppnar dörren för
fiendens härjningar i Kristi kropp. I min bok ”Cancer – och vad Gud lärde mig”
kan du läsa om hur jag blev ”erbjuden” cancer i en fas av mitt liv där jag var
hårt trängd och inte kunde se någon utväg. Senare fick jag också diagnosen
cancer som hade spritt sig. Jag delar i boken också en del forskning som visar
att psyket spelar stor roll när det gäller cancer. För somliga är cancer ett
sätt att lämna denna värld i förtid. Det kan vara ett sätt att fly undan sorg,
bitterhet och besvikelse. För den kristne kan det bli en genväg till himlen,
där man försvarar sig med att man villigt försakar denna världens fröjder. För
det står ju att vi inte ska älska världen och det som finns i den, 1 Joh 2:15.
Hur viktigt är det inte att vi har en sund och balanserad lära! Hur medvetna
behöver vi inte vara över de olika vindkasten i läran, Ef 4:14! Vi påverkas
tydligen mer än vi tror av förkunnelsen vi lyssnar på. För att behålla balansen
behöver vi ta del av ”allt Guds rådslut”, Apg 20:27 (1917).
Vad är det vi ska försaka?
Jag ska mista mitt liv för Kristi skull. Men vad betyder
det?
I samma stund jag bekände Jesus som min Herre erkände jag
att han är den som äger allt jag är och har. Min tid, mina pengar, min framtid
och alla ägodelar och allt jag håller kärt. Jag satte så att säga in allt på
hans konto. Dessutom bytte jag identitet. Nu är han mitt liv. Jag ska
förminskas och han växa till i mig.
Men – jag har fortfarande tillgång till kontot. Det som Gud
lagt ner i mig av längtan och gåvor, har jag också kvar. Jag är inte kallad att
förneka Guds gåvor till mig.
Jag har blivit en förvaltare av de tillgångar som numera är
hans. Han låter mig fortsätta njuta av till exempel relationen med mina
föräldrar, vänner och så vidare. Men jag bör vara medveten om att inget är mitt
längre – det är hans. Och i samma stund han vill ha det för andra ändamål, så
måste jag inse att det inte är mitt. Han kanske säger: ”Nu vill jag att du tar
ut beloppet du har på banken och ger till organisationen så och så.” Du kan
invända och säga att du sparat i årtionden för att ha det till din pension, men
det hjälper inte. Det är inte längre ditt. Du har ju erkänt att Jesus är din
Herre och Mästare för flera år sedan.
En dag kanske Han säger: ”Det är dags att sluta med din
hobby. Jag behöver din tid och din energi till en annan uppgift nu.” Då är det
dags att lyda.
När ska vi mer försaka?
Utan att invänta ett speciellt rhema från Herren finns det naturligtvis mycket som vi utifrån sunt
förnuft inser att vi måste sluta med om vi vill vara ambassadörer för Herren.
När vi läser i Bibeln påminner oss den Helige Ande om att vi behöver lägga av
ett och annat i vår livsföring som inte är förenligt med Kristi efterföljd. Men
detta är ju en naturlig del av det nya livet som jag mottog när jag bjöd in
Jesus att bli min Herre. Min önskan som kristen är nu att bli mer och mer lik
Jesus för varje dag, eller hur? Jag vill inte längre ljuga, stjäla (från staten
till exempel), förtala, slösa bort Guds pengar på onyttigheter, missköta min
kropp och så vidare. Jag längtar efter tillbedjan och bibelstudier, så annat
som tidigare upptagit min tid får stryka på foten. Det är att försaka, men motivet är inte att bli mer välbehaglig
för Gud eller att sona ovärdighetskänslor. Motivet är kärlek till Herren och
mina medmänniskor.
Eftersom jag nu litar på att Herren är min försörjare och
att han unnar mig gott, behöver jag aldrig stjäla eller vara girig. Jag vet att
han ger mig allt jag behöver och mer därtill.
"Nej, sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så skall ni få
allt det andra också."
Matt 6:33
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar