Det lär finnas 366 bibelverser som handlar om fruktan (lite
olika beroende på översättning). Fruktan är uppenbarligen en allvarlig fiende
som den troende ständigt bör vara uppmärksam på. Fruktan begränsar våra liv. Om
fruktan får härja fritt skär den av det ena området efter det andra. Fruktan
stjäl vår frid, vår frihet, vår glädje, vår trygghet i Gud, vår frimodighet,
vår tro, ja, allt som gör livet värt att leva.
Fruktan för villfarelse är en variant på temat som djävulen
använder. När denna fruktan fått ingång hos den troende skapas ett filter som
gör att man inte förutsättningslöst kan lyssna på en förkunnelse eller läsa en
bok. Istället söker man efter
felaktigheter. Man söker efter allt som inte
stämmer med den egna renlärighetsmallen. I början kanske denna skanning
sker medvetet, men snart går den på utan eftertanke.
Vaksamhet är bra. Men fruktan är inte bra.
En del går så långt att de sprider villfarelsestämpel på
varje förkunnare som råkar säga fel i något sammanhang.
Tänk om du har
missförstått förkunnelsen? Detta är vanligare än man kanske tror. Man tolkar
det man hör genom sina egna referensramar. Både ord, uttryckssätt och
kroppsspråk kan så lätt misstolkas.
Tänk om
renlärighetsmallen man så krampaktigt håller fast vid har smärre brister? Ingen
har fullt ljus över allt. Ödmjukhet är en dygd. En besser-wisser-mentalitet
målar lätt in sig i ett hörn med sin fyrkantiga teologi att luta sig mot, medan
Herrens Ande kanske gått vidare.
Att snabbt stämpla det man hör - innan man ens satt sig in i
budskapet - är faktiskt förtal.
Förtal är synd. Kärleken tror allt, 1 Kor 13:7. Kärleken tror gott och vill
försvara alla så långt det är möjligt.
Som lemmar i Kristi kropp skadar vi oss själva när vi sätter
på oss felfinnarglasögonen och självsäkert dömer ut andra lemmar i samma kropp.
- Men varnade inte Paulus för smeden Alexander? Varför ska
inte vi göra detsamma?
Jag tror att Paulus hade anledning att varna för många fler
som kallade sig kristna, men han gjorde inte det. I 2 Tim säger han att ”alla”
övergav honom när han som mest behövde stöd och uppmuntran, men han namngav
inte en enda svikare.
Det finns en gräns då det är rätt att varna för en person.
Så var uppenbarligen fallet med denne Alexander. Men innan vi sprider någons namn på sociala medier så säger Jesus
mycket tydligt hur vi ska förfara:
Om din broder har begått
en synd, så gå och ställ honom till svars enskilt, mellan fyra ögon. Om han
lyssnar på dig, har du vunnit din broder.
Men om han inte lyssnar,
ta då med dig en eller två andra, för att varje sak må avgöras efter två eller
tre vittnens ord.
Lyssnar han inte till dem,
så säg det till församlingen. Lyssnar han inte heller till församlingen, då
skall han vara för dig som en hedning och publikan.
Matt 18:15-17
- Men om det handlar om riktig villfarelse, sådant som rör grunderna i den kristna tron, måste jag
väl ändå få namnge personen som sprider felaktig lära?
Ja, om du har talat med honom först och gjort klart för
honom att du kommer att publicera vad han står för. Du bör förstås också ge
honom möjlighet att bemöta det du säger eller skriver. Undantag från denna
regel finns säkert. Man kan utgå från att de som publicerat böcker mm och är
kända över i stort sett hela världen, redan i början av sin villfarelse fått
många förmaningar. Då är det meningslöst att kontakta dem först, och om man
ändå gör det får man i regel inget svar. Men utgå inte från att det gäller alla
som publicerar något.
Varna för företeelsen - inte för personen i första hand
När vi fördömer en Herrens tjänare offentligt kan det bli
väldigt svårt för honom att komma tillbaka på grund av ryktet. För vår förhoppning är väl att den som farit
vilse ska vända om?
Har du inte själv någon gång kommit in under ett andligt
inflytande och dragits med i sådant som du senare vänt ryggen då du insett
bristerna? Hur känns det att bära en stämpel resten av livet för något som du avslöjat
som villfarelse och lämnat sedan decennier?
Så när du känner att du vill varna för något, så varna för företeelsen i första hand - inte för
personen som torgför det!
Vår förhoppning och bön är ju (hoppas jag) att vi genom
kärleksfull och vis tillrättavisning alla ska nå ”fram till enheten i tron och i
kunskapen om Guds Son, till ett sådant mått av manlig mognad att vi blir helt uppfyllda av Kristus. Vi skall då inte längre vara barn som kastas
hit och dit av vågorna och som förs bort av varje vindkast i läran…” Ef 4:13,
14. Låt oss ha fördrag med varandra, Kol 3:13, och be att den Helige Ande överbevisar
förkunnaren om hans felande lära.
Tryggheten i Gud
När jag är trygg i min gudsrelation behöver jag inte frukta
för villfarelse. Jag leds av Guds Ande, och eftersom jag låter Guds ord bo i
mig, kan jag bedöma vad som kommer från hans Ande och vad som är från
människans kött.
Inte ens profetiska budskap är alltigenom rena. Profeternas
andar underordnar sig profeterna, 1 Kor 14:32.
Stark villfarelse är somligas blinda förtröstan på sin
karismatiske ledare, vars ord de sväljer utan att själva pröva. ”Min
ledare/pastor har så mycket ljus och kan sin Bibeln som ingen annan, så jag
känner mig trygg med det.” Den inställningen
är verkligen farlig!
Ingen har hela
sanningen. Ingen har fullkomligt ljus, 1 Kor 13:12. Just därför kan vi lyssna även till Herrens tjänare som inte i varje
detalj delar den åsikt vi har i vissa frågor.
Men om förkunnelsen till största delen består av stenar eller blask
ska vi inte slösa tid på att lyssna mer från den källan. Men från oväntat håll
kan vi finna visdom och lärdom också från en kristen tradition vi kanske lärt
oss att fördöma eller förakta.
Istället för att alltför snabbt torgföra felaktigheter vi
hittat borde vi ta till oss Paulus ord:
Den tro som du har, skall
du behålla för dig själv inför Gud. Salig är den som inte måste döma sig själv
för det som han har valt att göra.
Rom 14:22
Sammanhanget handlar visserligen om mat och dryck, men
principen är tillämplig också på vårt ämne.
Som man sår kommer man att få skörda, Gal 6: 7. Döm inte så
ska ni inte bli fördömda…
Fäll därför inte någon dom
i förtid, innan Herren kommer. Han skall lysa upp det som mörkret döljer och
avslöja hjärtats tankar och avsikter, och då skall var och en få sitt beröm av
Gud.
1 Kor 4:5
© Madeleine Wallgren
Tack för dina kloka och sanna ord!
SvaraRaderaApropå..
SvaraRaderaJa, hotet om villfarelse är utan tvekan större än villfarelsen.
"mat och dryck" innebär allt vi tar in, allt vi 'äter' och 'dricker' andligen.
Alltså allt vad vi lyssnar och tittar på, allt vad som kommer in i vårt system.